اقتصاد مبتنی بر پلتفرم یا اقتصاد پلتفرمی (The Platform Economy) به مجموعهای از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی که توسط پلتفرمهایی متنوع صورت گیرند اطلاق میشود. اقتصاد پلتفرمی مفهومی مرتبط با تحولاتی است که در عصر دیجیتال و با ظهور اینترنت و فناوری های مرتبط با آن رخ داده است. اقتصاد پلتفرمی به معنای تغییراتی در نحوه عملکرد اقتصاد است که با ظهور پلتفرم های دیجیتالی مانند اوبر (Uber) در حوزۀ خدمات حمل و نقل، آمازون (Amazon) در حوزۀ خرید و فروش و نتفلیکس (Netflix) در حوزۀ شبکه نمایش خانگی رخ داده است. در اقتصاد پلتفرمی مواردی چون اشتراک گذاری اقتصادی، اثرگذاری و اهمیت داده ها و تغییر در مدل کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است.
مفهوم اقتصاد پلتفرمی نشان می دهد که با تغییرات فناوری و روند دیجیتالی شدیدی در اقتصاد روبرو هستیم. این تحولات زمینه ساز تغییرات بزرگی در روابط اقتصادی و اجتماعی است و اثر زیادی در زندگی روزمره ما دارند.
اقتصاد پلتفرمی علاوه بر فرصت هایی که ایجاد می کند، دچار چالش هایی نیز است. یکی از این چالش ها رویارویی با رقابت شدید بنگاه ها ست. رشد سریع پلتفرم ها و رسانه های دیجیتالی منجر به رقابت شدیدی در بازار شده است. رقابت شرکت ها در اقتصاد پلتفرمی در این نشست موضوع گفتگو ست.