بایسته‌های کپی رایت در پژوهش؛ از ایده تا نشر

جدول محتوا

این کارگاه به همت معاونت محترم پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خرداد ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.

پژوهش یکی از فعالیت‌های ذاتیِ مراکز آموزشی و پژوهشی است و علاوه بر اینکه از اصول و استانداردهای روش تحقیق پیروی می‌کند، از منظر حقوق مالکیت فکری نیز حائز اهمیت است.

از دیدگاه حقوق مالکیت فکری پژوهش به دو بخش فرایندی و محصولی قابل قابل تقسیم است: منظور از فرایند پژوهش تمام اقداماتی است که شخص یا اشخاص پژوهشگر از ابتدای شکل‌گیری ایده پژوهش در ذهن شان تا ارائه گزارش شفاهی یا کتبی انجام می دهند. پژوهش در معنای محصولی گزارش پژوهش است که به صورت شفاهی یا کتبی و یا در قالب طرح و نقشه و یا نرم‌افزار ارائه می‌شود. محصول پژوهش می‌تواند به عنوان یک مال فکری در حوزه حقوق مالکیت ادبی – هنری و یا حقوق مالکیت صنعتی مورد حمایت قرار گیرد. مقاله، پایان نامه، کتاب، اختراع و نرم‌افزاری محصول ونتیجه پژوهش است.

در فرایند پژوهش پژوهشگر تعهداتی نسبت به آزمودنی‌های انسانی و حیوانی و همچنین جامعه دارد. علاوه بر این باید به حقوق مؤلفان منابعی که در راستای جمع آوری دیتاها و اطلاعات از آنها استفاده می‌کند، تعرضی نداشته باشد.

علاوه بر این چاپ و نشر پژوهش، قرارداد نشر و نوع ارتباط بین مؤلف و ناشر از مباحث مهم حوزه قراردادی حقوق مالکیت ادبی و هنری (کپی رایت) است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5

جدول محتوا

پیمایش به بالا